Friday, April 07, 2006

هر از چند گاهي

اميدوارم اوقاتتان خوش و نيکو باشد.
برخي از دوستان من به من مي گويند جرا متن هايت پيچيده است. اين مقالاتي که من مي نويسم بايد داراي ايهام باشد. همان طوري که مي دانيد در مقالات اجتماعي - سياسي از ايهام و پيچيدگي زياد استفاده مي شود. ولي امروز يک متن ساده مي نويسم که بدانيد من متن ساده هم مي توانم بنويسم.
گاهي وقت ها به فکر اين موضوع مي افتم. ايراني که کوروش متحد کرد و داريوش ساخت و ديگران گسترشش دادند چرا بايد در زمان قاجار به اين فلاکت دچار شود؟ آيا نبايد قاجار ها را دليل اصلي جهان سوم بودن فعلي خود بدانيم؟
جواب من تا به حال به اين سؤال منفي بوده زيرا از زماني که ايراني ها خود باوري خود را از دست دادند جهان سومي شدند. چرا ما بايد به اين فکر کنيم که جنس ايراني از جنس چيني يا تايلندي يا ژاپني بدتر است؟ آيا اين غلط است که ايرانيان باهوش ترين قوم زنده اند؟
آيا نبايد فکر کنيم که چرا ايران قبل از قاجار به فکر ديگر کشور ها افتاده بود؟ آيا اين درست نيست که خود ايراني ها مي توانسته اند و مي توانند اجناسي که وارد مي کنند را خود ، بهتر از آنها توليد کنند؟
چرا ايراني ها کمتر به يک ديگر اطمينان دارند؟ داريوش در يکي از کتيبه هاي خويش ذکر کرده که: (( خداوند به من سرزمين هاي زيادي عطا کرد و آنها را آباد مي کند و ... و انشا الله مردم ايران را از دروغ حفظ کند.)) آيا علّت اين بي اعتمادي دروغ گويي ست؟
بياييد هر از چند گاهي به فکر اين بيافتيم که ما مي توانيم از آمريکا قدرتمند تر ياشيم اگر به هم اطمينان داشته باشيم. بياييد هر از چند گاهي به ياد اين باشيم که ايراني ها از عاملان و بنيادي ترين کساني اند که باعث پيشرفت علم شده اند. بياييد هر از چند گاهي فکر کنيم که اگر ((پاسکال و نيوتن)) هستند ما هم حکيم عمر خيّام و ابن سينا را داريم. بياييد به ياد دکتر فيروز نادري باشيم که ايراني است و هم اکنون آمريکايي ها به اين مي انديشند که اگر او به ايران آيد کشته مي شود.
چرا بايد کشور هاي ديگر با کارکنان خود در اينجا حقّ توحّش بدهند؟ چرا بايد ما را در حدّ مردم وحشي آمازون بدانند؟ چرا هنگامي که آمريکايي ها قصد داشتند پيشرفته ترين بيمارستان خاور ميانه را بنا کنند بايد فرياد مرگ بر آمريکا سر داد؟ چرا ...؟
بياييد اندکي بيانديشيم به اين سؤالات و اندکي بيانديشيم که ما در آينده اين کشور چه نقشي خواهيم داشت!
کمی پیچیدید نه؟
روز شما خوش
17/1/1385
Posted by Picasa

No comments: