Monday, June 26, 2006

ASTRONOMY = نجوم = ستاره شناسي

نجوم چیست؟
این سؤال، سؤالی ست که همه ما با شنیدن نام ستاره شناسی یا نجوم از خود می کنیم!
اگر این سؤال را از اعراب بپرسیم به ما می گویند جمع مکسّر نجمة به معنی ستاره ها است.
اگر این سؤال را از یک یونانی بپرسیم می گوید که
Astron به معنی ستاره ها
و
nomus به معنی قانون است
و اگر این سؤال را از من بپرسید به شما خواهم گفت که نجوم ، علم بررسی وضعیت ستاره ها، سیاره ها، اقمار ، آب و هوا و بسیاری از چیز های دیگر است. نجوم علمی ست باستانی که از ابتدای آفرینش آدم، مد نظر انسان ها بوده است. چرا که آب و هوای یک روز برای ما بسیار حايز اهمیت است.
در دورانی ، نجوم وسیله ای برای رمّالی و فال گیری شده که من آن دوران را دوران سقوط نجوم می نامم.علم نجوم در حال حاضر به شدّت پیشرفت کرده و اميد دارم که به اين پيشرفت ادامه دهد، وجود دانشمندانی همچون استیون هاوکینگ و یا فیزیک دان نامی قرن 20 آلبرت آینشتاین و یا فرید مان کبیر و پن روز منجم آمریکایی موجب شده که توجّه عدّه کثیری به نجوم جلب شود.
در حال حاضر پیشرفت نجوم به شاخه کیهان شناسی آن باز می گردد که سعی در این دارد که به ابتدا و مبدأ آفرینش پی ببرد. استیون هاوکینگ در حال حاضر نظریه های زیادی در این زمینه ارایه داده که به دلیل عدم وجود وسیله آزمایش آنها ، هنوز به اثبات نرسیده است.شما می توانید به کمک نجوم 300000000000000 سال قبل را مشاهده کنید و یا می توانید به کمک نجوم به مشاهده ماه ، سیارات و ستاره های دیگر، کهکشان ها و ... بپردازید و هر آنچه بیشتر در نجوم فرو روید به این مطلب پی خواهید برد که این دنیا چقدر منظم است.
ستاره شناسی به کمک آدم بنیان نهاده شد ، به وسیله کپر نیک و گالیله پیشرفت کرد و به کمک استفان (استیون) هاوکینگ توسعه پیدا کرد.
فیزیکدانانی همچون هویگنس ، تیکو براهه و کپلر به اثبات نظریه کپر نیک کمک کردند، کپر نیک در راه اثبات اینکه زمین گرد است و مرکز دنیا نیست تن به مرگ داد، گالیله از ترس مرگ ساکت شد ولی در زمان آن سه فیزیک دان دیگر دنیا تسلیم علم شده بود.ایرانیان در پیشرفت علم نجوم تأثیر زیادی داشته اند. دانشمندانی همچون ابو علی سینا و یا ابوریحان بیرونی و یا عطّار نیشابوری و ... در پیشرفت علم نجوم بسیار مؤثّر بوده اند.
تا دنیا ، دنیا ست، نجوم پا بر جا ست.
موفق باشید.
 Posted by Picasa

1 comment:

Roham Hosseini said...

مطلب کوتاه ولی جالب بود
چند مشکل داشت:
1) اشاره اش به کپر نیک و گالیله بسیار مختصر بود.
2) بر اساس قواعد باید توضیحی در زمینه کپلر ، هویگنس و تیکو براهه می داد.
3) سعی در عاقل مایی کرده (اگر از من بپرسید)
هر چند این متن را خودم نوشتم ولی باید حتماً از خود انتقاد می کردمم چرا که شما دوستان خواننده حوصله نوشتن نظر را ندارید.
روز خوش